Reklamace sedačky

Dotaz ze dne 11. 2. 2010 10:46.

Otázka

Dobrý den, koupili jsme sedačku, kde potah byl vybrán na základě našeho výběru. Sedačka začala vrzat (jeden sedák), po první reklamaci závada odstraněna, opět se pak na stejném sedáku objevila, podruhé odstraněna. Problém s vrzáním nyní opět. Mohu už teď odstoupit od smlouvy a žádat vrácení peněz? Nebo až po provedené třetí opravě? Platí možnost vrácení peněz i v případě, že byl potah objednán v podstatě na zakázku? A pokud je to stejná závada (vrzání), jen se to týka jiného sedáku, je to považováno za stejnou reklamaci? (tj.vrzání, bez ohledu na to, kterého sedáku by se to týkalo?) Děkuji

Odpověď

Dobrý den, nárok na výměnu věci či na odstoupení kupní smlouvy vznikne v případě, že se tatáž vada vyskytne opakovaně. O opakovaný výskyt jde ve chvíli, kdy se stejná vada vyskytne poté, co již byla dvakrát opravovaná a podle některých právních názorů též pokud se různá vada vyskytne čtyřikrát (http://www.spotrebitele.info/kampan/letaky.php?letak=20, nám se však nepodařilo dohledat, z čeho tento právní názor vychází, nenalezli jsme judikaturu, která by toto potvrzovala). Čili můžete uplatnit odstoupení od smlouvy při třetím reklamování stejné vady (nebo při čtvrtém reklamování různé vady).

Je třeba upozornit, že vrzání není vada, ale projev nějaké závady. Je tedy otázku, co způsobuje vrzání. Toto může určit jen znalec. Bude-li vrzání způsobeno jinou závadou, není možné hovořit o tom, že jde o opětovnou radu. S pozdravem Květa Kudová, Občanská poradna o.s. Společnou cestou