OCHRANA SPOTŘEBITELE

Dotaz ze dne 15. 9. 2007 19:44.

Otázka

Dobrý den,prosím o radu při neuznání záruky na zboží.Pokazil se mi mobilní telefon,poprvé mi bylopraven,ale závada se po měsíci opakovala.Záruku mi neuznali s tím,že uvnitř byla oxidace a záruka se proto neuznává a telefon je neopravitelný.Telefon jsem nenamočila a nosila ho v obalu.Nejsem si vědoma zavinění,proto se na Vás obracím s prosbou o radu jak postupovat dále.Mám již obavu koupit si nový ,aby se vše neopakovalo.

Odpověď

Dobrý den,

pokud prodejce z formálního hlediska vše dodržel, ale spor spočívá v tom, kdy vznikla oxidace, je v první řadě třeba zkoumat, jak dlouho od zakoupení telefonu byla vada reklamována. V prvních 6 měsících platí zvláštní ochrana spotřebitele a je na prodejci, aby prokázal, že závada neexistovala v době prodeje. Pokud toto není schopen prokázat, přepokládá se, že závada existovala již v době prodeje a tudíž za ni odpovídá prodejce (tzv. rozpor s kupní smlouvou). Po uplynutí prvních 6 měsíců již toto zvláštní zvýhodnění odpadá a je otázkou, co se dá či nedá dokázat. Ve Vašem případě by zřejmě bylo třeba nechat zpracovat znalecký posudek. Je nicméně otázkou, zda by znalecký posudek zněl ve Váš prospěch. Ideální by samozřejmě bylo, pokud by se zjistilo, že o žádnou oxidaci nejde, nicméně se může stát, že opravdu k oxidaci došlo a znalec nebude schopen určit kdy. V takové situaci byste pouze "vyhodila" peníze za znalecký posudek, a je třeba počítat s tím, že znalecké posudky nejsou levnou záležitostí. Lze proto doporučit zkusit se znalcem situaci nezávazně konzultovat a následně se rozhodnout, zda má vypracování znaleckého posudku smysl.

V případě potřeby můžete také kontaktovat organizaci specializovanou na spotřebitelské poradenství - SOS (www.spotrebitele.info).

Za Občanskou poradnu Jižní Město Ondřej Načeradský.