Neplatná výpověď - listiny

Dotaz ze dne 8. 9. 2022 10:01.

Otázka

Dobrý den. Loni mi byla dána výpověď pro nadbytečnost. Bylo to v době, kdy se uzavíraly školy z důvodu Covidu a zaměstnavatel měl tu drzost mi dát výpověď kdy jsem byla se synem (mladší 10 let) na ošetřovném z důvodu rotační výuky. Proto jsem se obrátila na soud a ten letos potvrdil že výpověď je neplatná a zaměstnavatel mi musel vyplatit náhradu mzdy za období 1.7.2021 - 31.5. 2022. A uzavřeli jsme dohodu o skončení pracovního poměru 31.5.2022.

Zaměstnavatel mi ale k dnešnímu dni neposlal EVIDENČNÍ LIST DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ za rok 2021 a 2022 (mám od něj jen ten původní 1.1. 2021 - 30.6. 2021) a také nemám POTVRZENÍ O ZDANITELNÝCH PŘÍJMECH 2022 Ano vím, že vyrovnání daní bude až na jaře příštího roku. Ale jelikož mě náhrada mzdy byla vyplacena najednou, mám odvedenou vyšší daň a při vyrovnání bych měla dostat část zpět.

O tyto listiny jsem zaměstnavatele 2x žádala emailem. Neodpověděl. Nechápu proč mi je nechce poslat, v čem je problém. Jelikož byla výpověď neplatná, tak je přece povinen mě zpětně nahlásit ke zdravotní pojišťovně a důchodovému pojištění, myslím tím období 1.7. 2021 - 31.5. 2022. Nevím jak postupovat, abych tyto listiny od něj obdržela.

Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

zaměstnavatel vede evidenční list pro každou osobu účastnou důchodového pojištění vždy za jednotlivý kalendářní rok, případně jeho část, došlo-li k zahájení výdělečné činnosti zakládající účast na důchodovém pojištění nebo k jejímu ukončení v průběhu kalendářního roku.

Pokud výdělečná činnost zaměstnance trvala k 31. 12. příslušného kalendářního roku, pak evidenční list zaměstnavatel vyplňuje za každý kalendářní rok po účetní závěrce (závěrce mzdových listů), nejpozději do 30. 4.následujícího kalendářního roku. Pokud výdělečná činnost skončila před 31. 12., pak evidenční list zaměstnavatel vyplňuje do jednoho měsíce po konečném vyúčtování příjmů (tedy měsíc po měsíci výplaty). Z výše uvedeného vyplývá, že by ve Vašem případě měl již oba evidenční listy mít vyplněné a odeslané na ČSSZ (viz podrobný popis https://portal.pohoda.cz/dane-ucetnictvi-mzdy/mzdy-a-prace/evidencni-listy-duchodoveho-pojisteni/) .

Zaměstnavatel je povinen vyhotovit dva stejnopisy evidenčního listu. Jeden stejnopis je povinen předložit občanovi k podpisu a založit do své evidence a druhý stejnopis, který opatří podpisem pověřeného zaměstnance nebo jiného oprávněného zástupce a svým razítkem, je povinen vydat občanovi, a to nejpozději v den, kdy předkládá evidenční list příslušnému orgánu sociálního zabezpečení.

Pokud jste od zaměstnavatele neobdržela evidenční list, můžete jej písemně vyzvat (doporučuji spíše zaslat doporučeně přes Českou poštu nebo datovou schránku), ať tak bezodkladně učiní. Pokud by zaměstnavatel nekomunikoval, na písemnou výzvu nereagoval, můžete se obrátit na OSSZ. Ta zaměstnavatele písemně vyzve, aby zákonnou povinnost splnil. Neučiní – li tak a evidenční list Vám nebude dodán, má OSSZ možnost začít po zaměstnavateli vymáhat, aby splnil svou povinnost.

To, jestli byl odeslán evidenční list, si můžete ověřit na ePortálu ČSSZ https://eportal.cssz.cz/web/portal/-/sluzby/zadost-o-informativni-osobni-list-duchodoveho-pojisteni . Pokud by Vám na výše zmíněném portálu chyběly údaje, obraťte se na OSSZ a komunikujte s nimi, aby zjednali nápravu. Tuto žádost můžete podat jen 1x za kalendářní rok o vyhotovení Informativního osobní listu důchodového pojištění, který obsahuje údaje, které za Vás vykázal Váš zaměstnavatel. Pokud se žádost pošle v červnu a později, lze si v žádosti zkontrolovat údaje za uplynulý rok. Z toho vyplývá, že údaje za kalendářní rok 2022 budou ke zjištění až další kalendářní rok.

Dále jste se dotazovala na nedodání potvrzení o zdanitelných příjmech. Zaměstnavatel je povinen vést mzdové listy, rekapitulaci o sražených zálohách a dani srážené podle zvláštní sazby daně za každý kalendářní měsíc i za celé zdaňovací období. Do 10 dnů od podání žádosti zaměstnance je zaměstnavatel povinen vystavit potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a o sražených zálohách na daň, případně o sražené srážkové dani. V případě, že zaměstnanci po skončení pracovněprávního vztahu vyplácí zaměstnavatel doplatky mezd, je nutné vyžádat si staré potvrzení o zdanitelných příjmech a vydat zaměstnanci nové potvrzení zahrnující i tyto doplatky mezd (viz https://www.zivnostnik.cz/33/povinnosti-pri-ukonceni-pracovnepravniho-vztahu-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4ElsxHc3Gw-faZUJqi5kAPU8/) .

Doporučovala bych, abyste zaměstnavatele opět písemně vyzvala prostřednictvím České pošty doporučeným dopisem, ve kterém ho vyzvete, aby zaslal potřebný dokument. Nejlépe sdělte, do kdy požadujete, aby potvrzení o zdanitelných příjmech zaslal.

Pokud by i přes písemnou žádost zaměstnavatel nereagoval, můžete se obrátit na příslušného správce daně (Finanční úřad), případně na Inspektorát práce, který může zaměstnavateli udělit i pokutu. Dále se můžete informovat na příslušné pobočce u Vaší pojišťovny, zda Vás zaměstnavatel dohlásil na zdravotní pojištění v období 1. 7. 2021 - 31.5.2022 a uhradil zdravotní pojištění. V případě, že tak neučinil, doporučujeme pojišťovně předložit rozhodnutí soudu a dohodu o ukončení pracovního poměru.

S pozdravem

Trpíková Lucie

Občanská poradna Společnou cestou

Souhlasím se vším