může zaměstnavatel vyklidit osobní věci ze šatní skříně bez vědomí zaměstnance?

Dotaz ze dne 2. 3. 2016 20:26.

Otázka

Dobrý den, po dlouhodobé nemocenské jsem ukončila pracovní poměr dohodou ze zdravotních důvodů a během vyřízení formalit na personálním odd. jsem šla do své šatní skříňky pro své osobní věci. Bohužel jsem zjistila, že klíče nepasují do zámku a poté mi bylo sděleno, že z důvodu nedostatečných kapacit mi vyklidili všechny mé osobní věci pro mou dlouhodobou nepřítomnost, aby tak skříňku mohli předat jinému zaměstnanci. Bylo mi řečeno, že bylo vylepeno upozornění, (nevím jakého znění), ale jak jsem to mohla vědět, když jsem byla na nemocenské... Vzhledem k tomu, že při nástupu se uvádí telefonická i emailová spojení, nikdo mi nebyl schopen zavolat ani napsat email, neměla jsem možnost si věci odnést. Byla mi způsobena škoda, měla jsem tam kromě jiného i ortopedické pomůcky, které nejsou levné a jiné osobní a hygienické potřeby. Mám právo na požadování finanční náhrady? Doklady samozřejmě nemám. Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

i v pracovně právních vztazích má člověk právo na ochranu soukromí. Soukromí je možné narušit pouze v odůvodněných případech a za zachování zásady přiměřenosti. Zda otevření Vaší šatní skříně a její následné vyklizení bylo přiměřené v dané situaci ve vztahu k Vašemu soukromí a k ochraně Vašich osobních věcí, je těžké posoudit. Na jednu stranu Vám zaměstnavatel poskytl skříň k uložení osobních věcí a řádně Vás nevyzval k jejímu vyklizení, na druhou stranu je otázkou, jaká jsou daná pravidla pro používání skříněk u Vašeho zaměstnavatele. Zda bylo vyklizení skříňky oprávněné by v konečné fázi posoudil soud.

Ve svém dotaze uvádíte, že Vám byly ze skříňky vyklizeny Vaše osobní věci. Bohužel neuvádíte, zda jste podnikla nějaké kroky k vrácení těchto věcí, zda jste zaměstnavatele vyzvala, aby Vám věci vydal a jaká byla jeho reakce. Otázkou je, zda zaměstnavatel pořídil při vyklízení soupis věcí a zda byli přítomni svědci.

Právní úprava stanoví, že zaměstnavatel odpovídá za škodu na věcech vnesených zaměstnancem na pracoviště. Zaměstnavatel totiž odpovídá zaměstnanci za škodu na věcech, které obvykle nosí do práce a které si zaměstnanec odložil při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním na místě určeném nebo obvyklém. Ve vašem případě šlo o šatní skříň, kterou Vám zaměstnavatel poskytl k odložení Vašich věcí. Pokud na Vašich věcech vznikla škoda tím, že byly poškozeny nebo že se ztratily, je třeba pro zachování nároku na náhradu škody vznik škody zaměstnavateli oznámit do 15 dnů ode dne, kdy jste se o škodě dozvěděla. Z Vašeho dotazu nevím, zda jste ztrátu věcí zaměstnavateli ohlásila.

Další podmínkou pro uplatnění nároku na náhradu škody je její prokázání. Je tedy na Vás, abyste prokázala, jaké věci se Vám ztratily a jakou měly hodnotu. A zde se vracíme opět k otázce soupisu věcí nebo přítomnosti svědků. Není-li žádný soupis nebo svědecké výpovědi a nebo neodpovídají-li skutečnosti, je na Vás, abyste prokázala, jaké věci byly ve skříňce uloženy a jakou měly hodnotu (opět například svědectvím kolegů). V dotaze píšete, že nemáte žádné doklady. Doklady nemusí být jediným důkazním prostředkem, lze využít svědectví kolegů, zákazníků, jiných osob, záznamů na kameře apod.

Doporučovala bych, pokud jste tak již neučinila, vyzvat zaměstnavatele k vydání věcí vyklizených ze skříňky, popř. k předložení soupisu věcí pořízeného při vyklízení skříňky. Pokud zaměstnavatel uvede, že věci byly zlikvidovány nebo z jiného důvodu je není možné vydat, může to být okamžik, kdy se dozvíte, že Vám vznikla škoda. Od tohoto okamžiku Vám plyne 15ti denní lhůta k uplatnění škody vůči zaměstnavateli (výši škody je možné doložit později). Pokud Vám však zaměstnavatel prokazatelně sdělil, že věci byly zlikvidovány, již dříve, tj. před více jak 15 dny, zaměstnavatel nemá povinnost škodu nahradit, neboť právo na náhradu škody je již promlčené.

V případě upřesnění informací je možné se na nás znovu obrátit.

S pozdravem

Kateřina Čočková

za Občanskou poradnu Společnou cestou

Souhlasím se vším