Zápočtový list

Dotaz ze dne 10. 5. 2011 23:05.

Otázka

Dobrý den, dcera nastoupila do zaměstnání a při nástupu odevzdala originál zápočtového listu z předešlého zaměstnání, který nový zaměstnavatel založil do jejího spisu. Nyní ukončila PP a požadovala navrácení originálu zápočtového listu z předchozího zaměstnání. Zaměstnavatel jí však vydal jen nový ZL a ZL z přechozího zaměstnání ji odmítá vydat. Postupuje zaměstnavatel správně, když si chce ponechat její ZL nebo je povinen ho společně s ostatnímu osobními údaji při ukončení PP vrátit? Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

zaměstnavatel má povinnost dle § 313 Zákoníku práce vydat zaměstnanci při skončení zaměstnání potvrzení o zaměstnání tzv. "zápočtový list." Zápočtový list se vydává, jestliže se jednalo o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti.

Praxe je taková, že zaměstnavatel vydává zaměstnanci zápočtový list z aktuálního zaměstnání, nikoliv z předchozího. Zároveň však není nutné zaměstnavateli při nástupu do zaměstnání odevzdávat originál zápočtového listu z předchozího zaměstnání, alespoň zákon tuto povinnost neukládá. Zaměstnavateli by „měla stačit“ kopie zápočtového listu a trvá-li zaměstnavatel na odevzdání originálu, může si zaměstnanec pro své potřeby opatřit ověřenou kopii.

Zaměstnavatel Vaší dcery má tedy opravdu právo si ponechat zápočtový list z jejího dřívějšího zaměstnání. Nicméně Vaše dcera může požádat o zhotovení kopie či zapůjčení originálu za účelem zhotovení ověřené kopie.

Z hlediska prokazování doby zaměstnání by nicméně Vaší dceři měl postačovat evidenční list důchodového pojištění, takže případná absence potvrzení o zaměstnání není zas až tak velká "tragédie".

V případě dalších či doplňujících dotazů se na nás můžete znovu obrátit.

S pozdravem

Petra Skuhrová, Ondřej Načeradský

Občanská poradna o. s. Společnou cestou

Souhlasím se vším