nastup do zaměstnani po mateřske dovolene

Dotaz ze dne 22. 6. 2011 13:07.

Otázka

dobry den chci se zeptat kdy musím nastoupit do zaměstnani po 3 lete mateřske dovolene? syn se narodil 15.9 2008. zaměstnavatel mi zdělil že je povinen mi držet místo do doby nastupu na mateřskou. což je o 8 tydnu dřív než se syn narodil.děkuji

Odpověď

Dobrý den,

předpokládám, že zde jde o nějaký informační "šum" a to buď u zaměstnavatele, nebo mezi Vámi a zaměstnavatelem. Povinnost nastoupit do zaměstnání není zákonem zcela jasně definovaná, takže existují spory, zda máte nastoupit již v den třetích narozenin dítěte, nebo až den následující (doporučuje se vyhovět té variantě, kterou požaduje zaměstnavatel), ale je naprostý nesmysl, abyste se do práce musela vracet osm týdnů před třetími narozeninami, pokud jste si tedy sama nezvolila, že rodičovskou dovolenou budete čerpat kratší dobu. Ostatně i v takovémto případě by Vám nic nebránilo prodloužit si dovolenou u zaměstnavatele až do třetích narozenin dítěte.

Co se týče pracovního místa, je třeba rozlišovat místo a "místo".

Pokud "místem" rozumíme konkrétní pracovní pozici (např. osobní asistentka u zástupce ředitele Kaliny), tak tu zaměstnavatel musí držet pouze do skončení mateřské dovolené (tj. typicky po dobu 28 týdnů). Samozřejmě se může stát, že zaměstnavatel toho není z objektivních důvodů schopen (místo zástupce vedoucího je zrušeno a pan Kalina odejde od zaměstnavatele) a pak postačuje zařazení podle smlouvy, jak si ukážeme u následující varianty.

Rozumíme-li "místem" druh práce, který je uvedený v pracovní smlouvě, tak zde žádné omezení neplatí a i kdyby jste vzhledem k narození dalších dětí byla ve výsledku doma deset let, stejně by Vás musel zaměstnavatel po skončení rodičovské dovolené zařadit na pracovní pozici, jejíž obsah se vejde pod druh práce uvedený v pracovní smlouvě.

Pro ilustraci vyjdeme z již uvedeného příkladu osobní asistenky zástupce ředitele Kaliny. Má-li tato dáma v pracovní smlouvě uveden jako druh práce "osobní asistentka", nemusí jí zaměstnavatel po skončení rodičovské dovolené dávat na pozici osobní asistentky pana Kaliny (byť toto místo stále existuje), ale může jí např. zařadit jako asistentku vedoucího marketingu. Není-li toho schopen, musí se zkoumat z jakých důvodů toho není schopen a pokud jde např. o nadbytečnost z důvodu organizačních změn, může se zaměstnankyní rozvázat pracovní poměr výpovědí (minimálně dvouměsíční výpovědní lhůta a odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku).

V případě potřeby svůj dotaz doplňte nebo upřesněte.

S pozdravem,

Ondřej Načeradský, Občanská poradna o.s. Společnou cestou.

Souhlasím se vším