Vrácení mobilního telefonu

Dotaz ze dne 30. 7. 2008 00:39.

Otázka

Dobrý den, objednala jsem si mobilní telefon, ale ve lhůtě 14 dní jsem jej odeslala s tím, že mi nevyhovuje.Vrátili mi o 700,- Kč méně,jako důvod uvedli, že bylo na počitadle uvedeno,že byl 5 minut příchozí hovor a asi 4 minuty odchozí hovor. Původně mi do telefonu sdělil, že ať ho někomu daruji, žemobil zpět nepřevezme.Až na mé naléhání mi tedy poslal o 700,- méně,prý za cenu,jak se prodává v bazaru.Mohu jít do soudního sporu? Děkuji Rotreklová

Odpověď

Dobrý den,

pokud jde o případ, kdy jste si mobilní telefon objednala přes internet a to na sebe jako fyzickou osobu - nepodnikatele, vztahuje se na tuto kupní smlouvu úprava tzv. spotřebitelských smluv. V takovém případě Vám dle ustanovení § 53 odst. 7 náleží právo odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění. Upozornit je třeba na to, že pro splnění lhůty 14 dnů není rozhodující, zda spotřebitel odstoupení od smlouvy zaslal prodávajícímu, ale to, zda v této lhůtě bylo prodávajícímu doručeno (doručením se zde rozumí, že si prodávající mohl zásilku vyzvednout, tedy okamžik vhození zásilky či výzvy k vyzvednutí zásilky do poštovní schránky, nebere se ohled na to, že si adresát zásilku vyzvedne později).

Mobilní telefon není zbožím, které by bylo vyňato z možnosti odstoupení (odstoupit takto nelze např. u zboží upraveného na míru, zboží podléhajícímu rychlé zkáze atd.). Je však třeba odlišit mezi mobilním telefonem a případnou telekomunikační službou, která byla objednána zároveň s telefonem. Zatímco telefon jako věc vrátit lze, tak u telekomunikační služby nelze podle výše uvedeného ustanovení odstoupit, pokud klient již začal služby využívat - telefonovat.

Jde-li čistě o koupi mobilního telefonu - věci, nevidím důvod, proč by jeho vyzkoušení (uskutečnění dvou hovorů) mělo být důvodem nevrácení plné kupní ceny. Spotřebitel samozřejmě odpovídá za to, že věc vrátí nepoškozenou, ale o poškození telefonu není ve Vašem dotazu ani zmínka.

Nebude-li prodávající ochoten vrátit zbytek kupní ceny, lze mu pohrozit Českou obchodní inspekcí, Sdružením obrany spotřebitele (tzv. SOS) či přímo žalobou na vrácení kupní ceny (ve srovnání se soudními náklady jde o částku zanedbatelnou). V případě, kdy přesto nebude prodávající ochoten peníze vrátit, lze podat stížnost na ČOI, upozornit na praktiky tohoto obchodníka SOS, či podat zmíněnou žalobu.

V případě potřeby svůj dotaz doplňte nebo upřesněte. Případně se v této věci můžete obrátit též přímo na organizaci specializovanou na spotřebitelskou problematiku - již zmíněný SOS (http://www.spotrebitele.info/)

Za Občanskou poradnu Jižní Město Ondřej Načeradský.

Souhlasím se vším