REKLAMACE

Dotaz ze dne 14. 7. 2008 06:57.

Otázka

DOBRÝ DEN,MÁM DOTAZ JAK SPRÁVNĚ POSTUPOVAT PŘI REKLANACI POHOVKY,MÁM JÍ ASI 4 MĚSÍCE A JELIKOŽ MÁM POUZE JEDNU MÍSTNOST MUSIM NA NÍ SPÁT.ALE V SOUČASTNÉ DOBĚ TO NEJDE,JELIKOŽ STRAŠNĚ VRŽE PŘI KAŽDÉM POHYBU,TAKŽE SE NA NÍ NEDÁ VŮBEC SPÁT.STÁLA KOLEM 10.000KČ,COŽ JE PRO MNĚ DOST VÝSOKÁ ČÁSTKA.NEVÍM JAK SPRÁVNĚ POSTUPOVAT PŘI REKLAMACI A ZDA JE PRODEJCE POVINNEN SI ZBOŽÍ SÁM ODVÉZT.PŘEDEM DĚKUJI ZA ODPOVĚD.

Odpověď

Dobrý den, reklamaci lze uplatnit v kterékoli provozovně prodávajícího, kde je přijetí možné ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně v sídle nebo místě podnikání. V případě, že je uveden v záručním listě jiný podnikatel určený k opravě, uplatňuje se právo na opravu u tohoto podnikatele (toto platí jen jde-li o vadu odstranitelnou opravou, jde-li o vadu neodstranitelnou popř. je prodávající blíže Vašemu bydlišti, uplatňuje se právo u prodejce). Zákon výslovně neurčuje způsob reklamace, můžete ji tedy uplatnit osobně, nebo poštou (doporučeně). Prodávající je povinen vydat písemné potvrzení převzetí reklamace, které musí obsahovat datum uplatnění reklamace, obsah reklamace a jaký způsob reklamace spotřebitel požaduje. Způsob reklamace bude záviset na skutečnosti, zda jde o vadu odstranitelnou či neodstranitelnou. Lze požadovat opravu věci (odstranění vady), popř. výměna věci či její součásti, jde-li o vadu odstranitelnou ( vyjde-li najevo nemožnost odstranění vady či výměny, lze požadovat odstoupení od smlouvy) nebo výměnu věci či odstoupení od kupní smlouvy, jde-li o vadu neodstranitelnou. Za neodstranitelnou vadu se považuje vada, která brání řádnému užívání věci, nevratně mění její vlastnosti a nelze je odstranit. Taktéž se za vadu neodstranitelnou považuje vada, která se vyskytuje opakovaně po předchozích nejméně dvou opravách (popř. různá vada po předchozích 3 opravách). Prodávající reklamaci vyřídí ihned, nejpozději do 30 dnů. Pokud nedodrží 30 denní lhůtu, má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou. Ze zákona nevyplývá povinnost prodejce si zboží odvézt z Vašeho bytu. Ale podle § 598 občanského zákoníku má spotřebitel právo na náhradu nutných náklad, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady. Podle našeho názoru byste mohla uplatnit náhradu nákladů spojených s přepravou pohovky k prodávajícímu (bude-li reklamace uznána). Než se však vydáte s pohovkou k prodávajícímu, doporučuji nejprve tam zajet a domluvit se s prodávajícím, jaký způsob by byl nejvhodnější, např. by souhlasil s tím, že k Vám pošle svého pracovníka, aby věc posoudil. Tuto problematiku můžete též konzultovat se specializovanou organizací – Sdružení obrany spotřebitelů (http://www.spotrebitele.info/).

Neuspějete-li při reklamaci můžete si nechat zpracovat znalecký posudek (na své náklady) a v případě, že dopadne ve Váš prospěch reklamaci opět uplatnit na základě tohoto znaleckého posudku. Nedojde-li ani takto k uznání reklamace, nezbývá než se obrátit na soud, aby rozhodl. Pokud vyzní znalecký posudek ve Váš prospěch, máte právo na úhradu nákladů na jeho vypracování, stejně tak máte právo na úhradu nákladů soudního řízení , pokud právo na reklamaci úspěšně vymůžete u soudu. Tyto skutečnosti uvádím jen pro Vaši lepší informovanost, rozhodně Vás nechci „strašit“. Někdy je reklamace bez potíží, jindy se vykytnou koplikace. V případě potřeby se můžete obrátit na nás či výše zmíněnou spelializovanou organizaci. Za Občanskou poradnu Květa Kudová

Souhlasím se vším