Příspěvek na bydlení

Dotaz ze dne 6. 5. 2009 17:14.

Otázka

Dobrý den, žiji sama s 3letým dítětem v bytě svých rodičů, ale ti mají trvalé bydliště jinde. Bytový dům je v OV majitelů bytů. Každý byt měsíčně platí do fondu oprav, 1x ročně pojištění nemovitosti a vyúčtování za užívání společných prostor. Dále se 2x ročně platí vodné a stočné. Byla jsem si žádat o příspěvek na bydlení. (stále pobírám rodičovský příspěvek) Kvůli tomu jsem s rodiči musela sepsat nájemní smlouvu. Jelikož doklad o zaplacení vodného a stočného je za půl roku (září 08 - únor 09) odmítá mi ho paní uznat. Dále údajně nemám nárok na započítání částek za fond oprav, za společné prostory a pojištění nemovitosti, i když tohle všechno máme sepsané v nájemní smlouvě, že to budu platit já jakož to nájemce. Mám také potvrzení od správce, že jsem to platila já. Moje otázka zní, jestli mám nárok na započítání všech částek, které jsem platila a jsou uvedeny ve smlouvě. Je možné mít v nájemní smlouvě jako částku za nájemné 0Kč? Započítávají se do výpočtu příspěvku i alimenty? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

začneme od konce - "alimenty" se musí započítat do rozhodného příjmu, jelikož tak výslovně stanový ust. § 5 odst. 1 písm. b) bod 2 zákona o státní sociální podpoře. Výjimku tvoří situace, kdy by se na plátce výživného hledělo jako na společně posuzovanou osobu.

Jestliže je v nájemní smlouvě stanoveno nulové nájemné, nejde o nájemní smlouvu. Nájemní smlouva musí být dle občanského zákoníku úplatná. Jestliže je možnost užívání bytu poskytnuta bezplatně, jde zřejmě o jiný druh smlouvy (nejspíše tzv. výpůjčka).

Co lze a co nelze uznat jako náklad na bydlení je rovněž stanoveno zákonem o státní sociální podpoře a to konkrétně v ustanovení § 25. U nájemního bytu náklady bydlení tvoří nájemné, náklady za plněné poskytované s užíváním bytu (nejsou-li tyto náklady zahrnuty do nájemného), náklady za plyn, elektřinu, vodné, stočné, odvoz odpadu, centrální vytápění nebo pevnou částkou dané náklady na pevná paliva.

Příspívání do fondu oprav je věcí majitele bytu, nikoliv nájemce, stejně je tomu tak ohledně pojištění nemovitosti (v praxi jsou tyto náklady vlastníka "schovány" v nájemném). Nejsem si zcela jist co je rozuměno pod "vyúčtováním za užívání společných prostor" - každopádně musíme tento náklad srovnat se zákonem daným výčtem uznatelných nákladů.

Měsíční náklady na bydlení se stanoví jako průměr za kalendářní čtvrtletí bezprostředně předcházející čtvrtletí, na které se nárok na výplatu dávky prokazuje, přičemž se do příslušného čtvrtletí započítávají i zaplacené zálohy a nedoplatky bez ohledu na to, že jsou hrazeny za delší časové období. Jestliže např. v II. čtvrtletí hradí člověk nedoplatek za celý předchozí kalendářní rok, musí se nedoplatek započítat do II. čtvrtletí - není přípustné rozpočítávat nedoplatek na celý kalendářní rok. Stejně se nakládá i s případným přeplatkem - jestliže se v dubnu vrátí přeplatek za rok 2008, tak se o přeplatek sníží náklady na bydlení za II. čtvrteltí roku 2009. Z dotazu není jasné, k jakému datu bylo vodné a stočné uhrazeno. Jestliže, úhrada nespadla do rozhodného kalendářního čtvrtletí, tak náklad skutečně nelze uznat. Z hlediska budoucích nároků lze doporučit každoměsíční platby záloh za služby - takto Vám vznikne uznatelný náklad každý měsíc, zatímto u platby jednou za půl roku máte dvě čtvrtletí s vysokými náklady a zbývající čtvrtletí bez uznatelných nákladů. Opakuji a zdůrazňuji, že v rámci příspěvku musí zajímat Vaše náklady (coby nájemce), nikoliv náklady Vašich rodičů (coby pronajímatelů) bez ohledu na to, kdo co skutečně platil.

V případě potřeby svůj dotaz doplňte nebo upřesněte.

Za Občanskou poradnu Jižní Město Ondřej Načeradký.

Souhlasím se vším